fb
  • ComFor-2 (Forerunners in Communication)

    Utbildning med – , Helene Ahnlund och Lena Nylander (Foto: Carol Schultheis) Innehåll Teoretisk grund, syfte, målgrupp, genomförande, tolkning och användning av bedömningsresultat. Utbildningen är på svenska. Manual (svensk översättning 2017) och testmaterial finns att köpa på Hogrefe förlag. Läs mer om ComFor här. ComFor är ett bedömningsmaterial som vilar på teorier om central koherens/sammanhangsförståelse vid autism. Bedömningen ger information om perception och förståelsenivå hos en person med autism och ID. Resultatet hjälper omgivningen att utforma individualiserade tydliggörande hjälpmedel, som till exempel ett dagsschema. Bedömningsmaterialet bygger på icke-verbala sorteringsuppgifter. ComFor utgår från frågorna: Vilken form ska ett tydliggörande hjälpmedel ha? Vilken förståelsenivå kan det användas för att på bästa sätt…

    Kommentarer inaktiverade för ComFor-2 (Forerunners in Communication)
  • Tvångssyndrom/OCD

    Onlineföreläsning med – Webinar , Observera att förläsningen endast ges i digital form via plattformen Zoom.Ur innehållet: Deltagarna får en grundlig genomgång av ämnet tvångssyndrom hos barn, ungdomar och vuxna och dess relevans vid autismspektrumtillstånd, tics och personlighetsstörningar. Dagen berör teman som: Vad är tvångssyndrom? Vad orsakar tvångssyndrom? Hur går en utredning till? Tvång och ritualer vid utvecklingsstörning, förhållningssätt, KBT-metoder och kort om medicinska behandlingsmetoder. Målgrupp Personal inom socialtjänst, vuxenpsykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, verksamheter med mellanvårdsstöd, HVB-hem, skola, gruppbostäder, daglig verksamhet m.fl. Personer med neuropsykiatriska diagnoser och deras anhöriga. Kostnad Personal: 1 300 kr exkl. moms. 200 kr rabatt vid anmälan senast 3 veckor innan föreläsningen. Anhöriga och personer med…

  • I samarbete med Pavus Utbildning: Att förstå sig själv och andra – Om mentalisering och ”inre kroppsuppfattning” (interoception) vid autism

    Att förstå sig själv och andra  Seminarieserie online om mentalisering och ”inre kroppsuppfattning” (interoception) vid autism Peter Vermeulen, Kelly Mahler, Rachael Thompson and Kim Clairy I samarbete med Pavus utbildning 15:00 – 17:00, Seminarierna hålls på engelska och livesänds på nedan angivna tider. De kan inte ses i efterhand. Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor till föreläsarna och det möjliggörs genom Zooms inbyggda funktion för Q&A (frågor och svar). Har du frågor om deltagande i seminariet? Läs gärna vanliga frågor eller kontakta oss på info@pedagogisktperspektiv.se. Introduktion Seminarieserien består av tre föreläsningar i webinarform om att förstå sig själv kroppsligt och psykologiskt, om intereception och mentaliseringsutveckling vid autism. Föreläsare…

    Kommentarer inaktiverade för I samarbete med Pavus Utbildning: Att förstå sig själv och andra – Om mentalisering och ”inre kroppsuppfattning” (interoception) vid autism
  • Grundkurs om kognitiva och affektiva funktionsskillnader

    Onlineutbildning med Grundkurs om kognitiva och affektiva funktionsskillnader 31/1, 3/2, 7/2 och 10/2 2022 , Observera att utbildningen ges i digital form via plattformen Zoom. Ur innehållet: Detta är en grundkurs om samverkan mellan kognition, affektion och relation. Utbildningen belyser teoretiska utgångspunkter såsom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (autism, ADHD), tydliggörande pedagogik, Collaborative & Proactive Solutions (CPS), lågaffektivt bemötande och dialektiskt förhållningssätt. Kognitiva och affektiva förmågor påverkar våra förutsättningar att skapa och upprätthålla relationer. Personer med kognitiva och affektiva funktionsskillnader uppvisar ofta ett relationsutmanande beteende. Om omgivningen inte har förståelse för orsakerna bakom deras beteende och kunskap om hur detta påverkar samspel, riskerar personer med relationsutmanande beteende att exkluderas. Följande områden tas upp under…

    Kommentarer inaktiverade för Grundkurs om kognitiva och affektiva funktionsskillnader
  • Uppföljning: PEP-3 – Webinar

    Onlineutbildning med , , Till alla som genomgått utbildning i PEP-3: Välkommen till en dag för uppföljning av användning av PEP-3! Redan under utbildningsdagarna och utvärderingarna har det framkommit att flera deltagare önskar någon form av uppföljningsdag av PEP-3. Vi är därför glada att kunna erbjuda en sådan, på grund av pandemin kommer denna uppföljningen ske som ett Zoom webinar. Vi ser fram emot en dag där vi diskuterar frågor kring genomförande, förberedelse och efterarbetet med PEP-3 samt frågor och problem som kan ha uppstått i det praktiska arbetet med bedömningen. Vi förväntar oss att ni som medverkar har med er frågor och diskussionsämnen kring PEP-3, som ni mailar till…

  • PEP-3

    Utbildning med – , Dag 1: kl. 10-16, dag 2: kl. 9-16, dag 3: kl. 9-15 Det här är en tredagars grundutbildning som innehåller: presentation av PEP-3 (Psychoeducational Profile – Third Edition), genomgång av administration och bedömning, tolkning av resultatet och användning av PEP-3 som underlag för pedagogisk planering. PEP-3 är ett bedömningsinstrument som är utarbetat inom TEACCH-programmet och det används för att ge föräldrar och personal till barn med autismspektrumtillstånd information om barnets förmågor och sätt att lära inom olika utvecklingsnivåer. Bedömningsresultatet ger en grund till en individuell pedagogisk plan. PEP-3 är tänkt att användas för barn med en utvecklingsålder upp till 7 år. Läs mer om PEP-3 bedömningen…

  • Lena Nylander

    Intellektuell funktionsnedsättning respektive autism, utmanande beteenden och psykisk sjukdom hos ungdomar och vuxna

    Föreläsning med Intellektuell funktionsnedsättning respektive autism, utmanande beteenden och psykisk sjukdom hos ungdomar och vuxna , Ur innehållet: Autism respektive intellektuell funktionsnedsättning/ID – vad innebär funktionsnedsättningarna? Kognitiva svårigheter vid ID respektive normalbegåvning. Psykiska sjukdomar (t ex depression, bipolär sjukdom, psykos/schizofreni, tvångssyndrom) hos personer med ID och/eller autism. Utmanande beteenden – vad kan ligga bakom? Bedömning och insatser. När behöver sjukvården kontaktas? Hur underlätta en vårdsituation? Ungdomar och vuxna med autism och/eller intellektuell funktionsnedsättning/ID löper större risk än många andra grupper att drabbas av psykiska besvär, särskilt ångestsjukdomar och/eller depressioner. Ibland är symptomen på psykisk sjukdom svåra att känna igen och ibland är det kroppsliga besvär som utlöser utmanande beteenden. Trots svårigheter finns det möjligheter att…

    Kommentarer inaktiverade för Intellektuell funktionsnedsättning respektive autism, utmanande beteenden och psykisk sjukdom hos ungdomar och vuxna
  • Grundkurs i psykiatri

    Utbildning med – , Det här är en tvådagars intensivkurs där deltagarna utbildas i hur psykiska funktionsnedsättningar och sjukdomar tar sig uttryck, vad man ska tänka på i bemötandet av personer med psykisk sjukdom och funktionsnedsättning och vilka behandlingar som anses verksamma. Deltagarna kommer att få ta del av fallbeskrivningar liksom nedslag i den senaste forskningen. Utbildningen ges av två mycket erfarna föreläsare och kliniker. Följande områden kommer att belysas: • Vad är en psykiatrisk diagnos? • Social ångest och tvångssyndrom/OCD • Paniksyndrom, generaliserat ångestsyndrom, PTSD och specifika fobier • Psykologiska behandlingar • Kost och psykisk hälsa • ADHD/ADD och Tourette syndrom • Intellektuell funktionsnedsättning • Läkemedelsbehandling & missbruk • Depression • Autismspektrumstillstånd • Bipolär sjukdom •…

  • Tvångssyndrom/OCD

    Föreläsning med , Ur innehållet: Deltagarna får en grundlig genomgång av ämnet tvångssyndrom hos barn, ungdomar och vuxna och dess relevans vid autismspektrumtillstånd, tics och personlighetsstörningar. Dagen berör teman som: Vad är tvångssyndrom? Vad orsakar tvångssyndrom? Hur går en utredning till? Tvång och ritualer vid utvecklingsstörning, förhållningssätt, KBT-metoder och kort om medicinska behandlingsmetoder.   Målgrupp Personal inom socialtjänst, vuxenpsykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, verksamheter med mellanvårdsstöd, HVB-hem, skola, gruppbostäder, daglig verksamhet m.fl. Personer med neuropsykiatriska diagnoser och deras anhöriga. Kostnad Personal: 1 500 kr exkl. moms. 200 kr rabatt vid anmälan senast 3 veckor innan föreläsningen. Anhöriga och personer med neuropsykiatrisk diagnos: 750 kr inkl. moms. Två kaffepauser ingår. Lunch på…

  • Collaborative & Proactive Solutions (CPS)

    Utbildning med Torsdag 11 augusti och fredag 12 augusti 2022, 9:00 – 16:00, Stockholm 11 augusti är en grundläggande föreläsning om CPS (inga förkunskaper krävs). 12 augusti är en fördjupande föreläsning om CPS för de som varit med på föreläsningen den 11 augusti eller på Ross Greenes tidigare föreläsningar i Sverige. CPS är ett samarbetsbaserat förhållningssätt till barn och ungdomar med problemskapande beteenden. Ross Greene har utvecklat förhållningssättet under sina mer än 25 år långa erfarenhet av bedömning, behandling och forskning när det gäller barn och ungdomar med problematiska beteenden hemma i familjen och i till exempel skolor, specialskolor, sjukhus, boenden och ungdomsvårdsskolor. CPS utgår från att barn gör så gott de kan…

    Kommentarer inaktiverade för Collaborative & Proactive Solutions (CPS)