Onlineföreläsning med Maria Bühler i samarbete med Pavus utbildning

”Osynlig” autism och adhd och problematisk skolfrånvaro och NPF – förstå och stötta barn och ungdomar hemma, i förskolan och i skolan

Seminarieserien ges som Online Webinar i två delar: Måndag 20/9 och Måndag 27/9.

Föreläsningen ges i två delar enligt beskrivningar nedan. Respektive föreläsning följer detta upplägg:

15:00–15:50 föreläsning

15:50–16:00 paus

16:00-16:50 föreläsning

16:50-17:00 paus

17:00-17:30 föreläsaren svarar på frågor

 

Föreläsning 1. Måndag 20/9. 15:00 – 17:30

– ”De osynliga” med autism och adhd – hur kan vi se och förstå?

Många känner till den typiska bilden av autism och adhd, men funktionsnedsättningarna är inte alltid uppenbara. Hos vissa, ofta flickor, men även en del pojkar som har en ”tystare” variant upptäcks det sent eller inte alls, vilket kan innebära uteblivet stöd och behandling. I föreläsningen tar psykolog Maria Bühler upp bland annat följande:

  • Hur kan autism och adhd yttra sig hos flickor och vissa pojkar.
  • Olika former av adhd
  • Vilka tecken kan vi se i förskoleåldern, skolåldern respektive tonåren?
  • Hur kan föräldrar och personal stötta dessa barn och ungdomar i hemmet och i förskola/skola?

 

Föreläsning 2. Måndag 27/9. 15:00 – 17:30

– Problematisk skolfrånvaro, autism, adhd och kravkänslighet.

I föreläsningen får vi veta hur kopplingen mellan NPF och skolfrånvaro kan se ut och vad vi behöver förstå för att stötta barn och ungdomar med problematisk skolfrånvaro. Kravkänslighet och extremt kravundvikande (på engelska: Pathological demand avoidance/ PDA) är idag i Sverige en ganska okänd faktor som också kan ha betydelse. Psykolog Maria Bühler går igenom bland annat följande:

  • Hur ser kopplingen mellan NPF och skolfrånvaro ut?
  • Vad är kravkänslighet och extremt kravundvikande (Pathological demand avoidance/ PDA) och hur känner vi igen det?
  • Hur kan skolor och föräldrar hjälpa dessa elever att må bättre och få en fungerande skolgång?

 

Målgrupp

Personal som träffar barn och unga med adhd och/ eller autism inom förskola, grundskola och gymnasieskola och andra verksamheter (t ex HVB-hem, korttids eller andra LSS-verksamheter). Föräldrar och andra anhöriga till barn och unga med adhd eller autism (t ex i familjehem).

Kostnad

Kostnad för 2 webbinarier 20/9 och 27/9. Sista anmälningsdatum 16/9

BOKA TIDIGT RABATT före 15/8 2021: 840 SEK exkl. moms (1100 SEK inkl moms)

ORDINARIE PRIS 16/8- 16/9 2021: 1100 SEK exkl. moms (1375 SEK inkl moms)

Anhörig

BOKA TIDIGT RABATT före 15/8 2021: 475 SEK inkl moms

ORDINARIE PRIS 16/8- 16/9 2021: 575 SEK inkl moms

Plats & Tid

Online-seminarium via mötestjänsten Zoom. Se vanliga frågor för mer information om hur det går till att delta i webinar.

Zoom-inloggning via skickad länk är 14.55 vid varje tillfälle. Maria Bühler kommer att börja föreläsningen klockan 15.00. Föreläsningen inklusive frågestund slutar klockan 17:30 varje tillfälle.

Deltagaren bör ha en dator med bra internetuppkoppling och ljud. Länk skickas ut till anmälda deltagare cirka en vecka före webbinariet, länken är personlig. Se till att koppla upp dig och kom i ordning på utsatt tid.

Anmälan

Anmälan är bindande (vid förhinder kan platsen överlåtas till annan person) och registreras i inkommande ordning. Bekräftelse skickas med e-post. Det går bra att anmäla fram till 16/9. Vi tar endast emot skriftlig anmälan via e-post eller hemsidan.

OBS! Ange korrekt fakturaadress. Om fakturaadressen inte är korrekt registreras inte anmälan. Vi skickar E-faktura till offentlig sektor och ni måste ange OPERATÖR/GLN-kod eller PEPPOL-id.

Maria Bühler

Maria Bühler är legitimerad psykolog och specialist i klinisk psykologi/neuropsykologi. Maria har arbetat med utredningar av barn och unga, utbildning och handledning till personal. Maria har även arbetat med föräldrastöd och individuella samtal med barn och unga med NPF. Maria har skrivit boken ”Flickor med autism och adhd” (Studentlitteratur 2020) och är medförfattare till bland annat boken ”Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro” (Studentlitteratur 2018).