Webinar – Vanliga frågor

På denna sida finner ni vanliga frågor och svar som har att göra med de utbildningar som Pedagogiskt Perspektiv arrangerar online per videomöte, s.k. Webinar. Eller som det heter på svenska; Webbinarium.

Inför webinar

Fråga; Hur anmäler jag mig till ett av era webinar?

Du anmäler dig här via vår webbsida. Du behöver ange dina kontaktuppgifter för att anmäla dig och du kommer sedan få information om hur du deltar i webbinariumet till den epost du angett.

Du kan anmäla dig själv, eller anmäla en grupp av deltagare.

Fråga; Jag har inte fått något mail med bekräftelse, information eller länk till webinar?

Om du inte mottagit bekräftelse-mail från oss senast 4 timmar efter utförd anmälan ber vi dig kontrollera att vårt mail inte hamnat i din skräppost.

Om du inte heller där finner något bekräftelse-mail från oss ber vi dig kontakta oss så att vi kan skicka ut denna information till dig på nytt.

Fråga; Vilka verktyg eller program behöver jag som deltagare för att delta i ett webinar arrangerat av Pedagogiskt Perspektiv?

Du behöver en dator med internet-åtkomst och en webbläsare. Datorn behöver kunna spela upp ljud genom inbyggda eller externa högtalare.

Vi använder en teknisk plattform, Zoom. För att delta klickar du på en länk i ett mail med en anslutningslänk från Zoom och därefter kan du ansluta.

Fråga; Kan jag ansluta till ert Webinar direkt i webbläsaren eller behöver jag ladda hem Zooms klient?

När du ansluter till ett webinar tillfrågas du först om du vill ladda ned och använda Zooms klient. Önskar du ansluta direkt från din webbläsare utan att ladda hem något program väljer du istället alternativet ”Anslut från webbläsare”.

Det går att ansluta till ett Zoom webinar direkt i webbläsarna Google Chrome, Mozilla Firefox och Apple Safari. Samt i den senaste versionen av Microsoft Edge. Har du en äldre version av webbläsaren Micosoft Edge behöver du uppdatera till den senaste versionen alternativt nyttja Zooms klient för att ansluta till ett webinar.

Fråga; Vilken tid börjar det?

Du finner information om när Zoom-inloggning via skickad länk bör ske på respektive evenemangs informationsida samt i den påminnelse som skickas ut per mail före föreläsningen. Vi rekommenderar att du förbereder dig och din dator i god tid.

Under pågående webinar

Fråga; Jag hör inget ljud?

Du behöver säkerställa att du kan spela upp ljud från din dator, antingen genom datorns inbyggda högtalare eller via externa högtalare. Börja därför med att kontrollera din dators volym och ljudinställningar samt uteslut att det är ett generellt problem genom att verifiera att du kan spela upp andra ljud från din dator.

Om dina ljudinställningar ser korrekta ut och du kan spela upp och höra andra ljud från din dator, är det sannolikt din webbläsare som hängt upp sig. Stäng då din webbläsare och klicka på nytt på mötes-länken du fått per mail.

Om ljudproblemen kvarstår även efter omstart av webbläsaren ber vi dig starta om hela din dator och försöka på nytt igen.

Fråga; Hur kan jag ställa en fråga?

Det är möjligt att ställa frågor under föreläsningens gång och det möjliggörs genom Zooms inbyggda funktion för frågor och svar (Q&A).

När du väl är inne i Webinariet trycker du på knappen som ser ut så här, och då ges du möjlighet att skriva in din fråga. Föreläsaren kan välja att besvara dig specifikt eller direkt ut till alla deltagare. I det senare fallet blir då din fråga känd för alla.

Questions & Answers

Övriga frågor

Vid övriga frågor skicka e-post: info@pedagogisktperspektiv.se
Innehåll
×