Webinar – Vanliga frågor

På denna sida finner ni vanliga frågor och svar som har att göra med de utbildningar som Pedagogiskt Perspektiv arrangerar online per videomöte, s.k. Webinar. Eller som det heter på svenska; Webbinarium.

Inför webinar

Fråga; Hur anmäler jag mig till ett av era webinar?

Du anmäler dig här via vår webbsida. Du behöver ange dina kontaktuppgifter för att anmäla dig och du kommer sedan få information om hur du deltar i webbinariumet till den epost du angett.

Du kan anmäla dig själv, eller anmäla en grupp av deltagare.

Fråga; Jag har inte fått något mail med bekräftelse, information eller länk till webinar?

Om du inte mottagit bekräftelse-mail från oss senast 4 timmar efter utförd anmälan ber vi dig kontrollera att vårt mail inte hamnat i din skräppost.

Om du inte heller där finner något bekräftelse-mail från oss ber vi dig kontakta oss så att vi kan skicka ut denna information till dig på nytt.

Fråga; Vilka verktyg eller program behöver jag som deltagare för att delta i ett webinar arrangerat av Pedagogiskt Perspektiv?

Du behöver en dator med internet-åtkomst och en webbläsare. Datorn behöver kunna spela upp ljud genom inbyggda eller externa högtalare.

Vi använder en teknisk lösning som inte kräver att du som deltagare installerar något separat program för att delta i webinar. För att delta kommer du istället klicka på en länk i ett mail och sedan kan du ansluta direkt från din webbläsare.

Fråga; Hur mycket datamängd krävs för att delta i ert webinar?

Att delta i ett heldags eller flerdags-webinar innebär att stora mängder (video)data skickas mellan internet och din dator. Vi rekommenderar därför en god internetförbindelse, gärna anslutet via kabel. Wi-Fi av god kvalitet fungerar också utmärkt.

OBS! Du behöver ett internet abonnemang med fri datamängd. Om du har ett internetabonnemang där kostnaden baseras på hur mycket data du använder kan extra kostnader tillkomma. Fråga din internetleverantör om du är osäker på vilken typ av abonnemang du har.

Fråga; Vilken tid börjar det?

Zoom-inloggning via skickad länk är 09.35 dag 1 och 09.40 dag 2. Dr. Greene kommer att börja utbildningen klockan 09.45 och slutar klockan 15.30 de båda dagarna. Se till att koppla upp dig och kom i ordning på utsatt tid.

Under pågående webinar

Fråga; Jag hör inget ljud?

Du behöver säkerställa att du kan spela upp ljud från din dator, antingen genom datorns inbyggda högtalare eller via externa högtalare. Börja därför med att kontrollera din dators volym och ljudinställningar samt uteslut att det är ett generellt problem genom att verifiera att du kan spela upp andra ljud från din dator.

Om dina ljudinställningar ser korrekta ut och du kan spela upp och höra andra ljud från din dator, är det sannolikt din webbläsare som hängt upp sig. Stäng då din webbläsare och klicka på nytt på mötes-länken du fått per mail.

Om ljudproblemen kvarstår även efter omstart av webbläsaren ber vi dig starta om hela din dator och försöka på nytt igen.

Fråga; Hur kan jag ställa en fråga?

Det är möjligt att ställa frågor under föreläsningens gång och det möjliggörs genom Zooms inbyggda funktion för Q&A (frågor och svar).

Övriga frågor

Fråga; Får man någon dokumentation?

Roos Greene OH och ALSUP formulär mailas ut till deltagarna innan kursen börjar.

Vid övriga frågor skicka e-post: info@pedagogisktperspektiv.se
Innehåll
×