Webinar – Vanliga frågor

På denna sida finner ni vanliga frågor och svar som har att göra med de utbildningar som Pedagogiskt Perspektiv arrangerar online per videomöte, s.k. Webinar. Eller som det heter på svenska; Webbinarium.

Problem att ansluta till ett webinar?

Upplever du anslutningsproblem eller andra tekniskt relaterade problem ber vi dig att i första hand kontakta oss via chatt-funktionen som är aktiv på dagen för webinariet här på vår webbsida.

Inför webinar

Fråga; Hur anmäler jag mig till ett av era webinar?

Du anmäler dig här via vår webbsida. Du behöver ange dina kontaktuppgifter för att anmäla dig och du kommer sedan få information om hur du deltar i webbinariet till den epost du angett.

Du kan anmäla dig själv, eller anmäla en grupp av deltagare.

Fråga; Jag har inte fått något mail med bekräftelse, information eller länk till webinar?

Efter utförd anmälan kommer du få ett par olika mail från oss, se nedan. Om du inte har fått nämnda mail på utsatt tid ber vi dig i första hand kontrollera att mailet inte fastnat i er skräppost.

  1. Du kommer direkt efter anmälan få ett generellt mail där vi bekräftar din anmälan. Om du inte mottagit bekräftelse-mailet senast 4 timmar efter utförd anmälan ber vi dig kontrollera att vårt mail inte hamnat i din skräppost. Annars kontakta oss så kan vi verifiera anmälan.
  2. Ungefär en vecka före webbinariet skickar vi sedan ut Zoom-länken med vilken du ansluter till webbinariet. Om du inte mottagit detta mail senast 3 dagar innan webbinariet ber vi dig att kontakta oss så kan vi skicka ut denna information till dig på nytt.
  3. En dag före webbinariet får du ytterligare ett påminnelse-mail, också med länk för anslutning till Zoom.

Fråga; Vilka verktyg behöver jag som deltagare för att delta i ett webinar arrangerat av Pedagogiskt Perspektiv?

Du behöver en dator med internet-åtkomst och en webbläsare.

Vi använder en teknisk plattform som heter Zoom. För att delta i ett webbinarium klickar du på en anslutningslänk i ett mail från Zoom och därefter kan du ansluta.

Fråga; Kan jag ansluta till ert Webinar direkt i webbläsaren eller behöver jag ladda hem Zooms klient?

När du ansluter till ett webinar tillfrågas du först om du vill starta Zooms klient. Har du denna installerad sedan tidigare är det bara att klicka ”Öppna Zoom Meetings”.

Önskar du istället ansluta direkt från din webbläsare, utan att ladda hem Zooms program, väljer du Avbryt på frågan om att starta Zoom Meetings och sedan väljer du istället alternativet ”Join From Your Browser” en bit ned på sidan.

Det går att ansluta till ett Zoom webinar direkt i webbläsarna Google Chrome, Mozilla Firefox och Apple Safari. Samt i den senaste versionen av Microsoft Edge. Har du en äldre version av webbläsaren Micosoft Edge eller Internet Explorer behöver du uppdatera till någon av de webbläsare som stöds, alternativt nyttja Zooms klient.

Fråga; Kan jag ladda hem Zooms program i förväg?

Ja, det går bra och det rekommenderas om du inte avser ansluta direkt via webbläsaren. Du kan ladda hem Zoom Client for Meetings här, gratis.

Fråga; Vilken tid börjar det?

Du finner information om när Zoom-inloggning via skickad länk bör ske på respektive evenemangs informationsida. Vi rekommenderar att du förbereder dig och din dator i god tid.

Under pågående webinar

Fråga; Föreläsarens video försvann?

Om föreläsarens video, mot förmodan, skulle försvinna ber vi er avvakta lite. Korta störningar kan förekomma men videon kommer ofta tillbaka snabbt.

Fråga; Jag hör inget ljud?

Vid uppstart av av webbinariet ber Zoom dig att få använda datorns högtalare (Computer Audio). Du behöver godkänna detta.

Om du gjort detta, men ändå inte hör föreläsaren ber vi dig att kontrollera din dators volym och ljudinställningar. Uteslut att det är ett generellt problem genom att verifiera att du kan spela upp andra ljud från din dator.

Om dina ljudinställningar ser korrekta ut och du kan spela upp och höra andra ljud från din dator, är det sannolikt din webbläsare som hängt upp sig. Stäng då ner webbläsaren och klicka på nytt på länken du fått per mail.

Om ljudproblemen kvarstår även efter omstart av webbläsaren och det att du kontrollerat dina ljudinställningar ber vi dig starta om hela din dator och försöka ansluta på nytt igen.

Fråga; Vad innebär visningsläge?

Som deltagare i ett webbinarium kan du styra vad du vill se genom att välja olika visningslägen. Du kan även välja att maximera ditt Zoom fönster till fullskärmsläge. Visningsläge väljs med knappen som ser ut som i bilden nedan.

Zoom Visningslägen

Fråga; Hur kan jag ställa en fråga?

Det är möjligt att ställa frågor under föreläsningens gång och det möjliggörs genom Zooms inbyggda funktion för skriftliga frågor och svar (Q&A).

När du väl är inne i Webinariet trycker du på knappen som ser ut så här (nedan). Då ges du möjlighet att skriva in din fråga. Föreläsaren svarar ofta direkt ut till alla deltagare. Det innebär alltså att den ställda frågan blir känd för alla deltagare. Vi kan tyvärr inte garantera att föreläsaren hinner med att besvara allas frågor.

Questions & Answers

Övriga frågor / Support

Vid andra frågor av teknisk natur eller vid anslutningsproblem till ett webinarium hänvisar vi i första hand till vår chat-tjänst som är aktiv och bemannad här på webbsidan de dagar vi ordnar webinar. Föredrar ni att formulera er tekniska fråga per epost går det också bra. Kontakta då: teknisksupport@pedagogisktperspektiv.se

Övriga, icke tekniska, frågor kan med fördel skickas till: info@pedagogisktperspektiv.se
Innehåll
×