fb
  • PEP-3

    Utbildning med – , Dag 1: kl. 10-16, dag 2: kl. 9-16, dag 3: kl. 9-15 Det här är en tredagars grundutbildning som innehåller: presentation av PEP-3 (Psychoeducational Profile – Third Edition), genomgång av administration och bedömning, tolkning av resultatet och användning av PEP-3 som underlag för pedagogisk planering. PEP-3 är ett bedömningsinstrument som är utarbetat inom TEACCH-programmet och det används för att ge föräldrar och personal till barn med autismspektrumtillstånd information om barnets förmågor och sätt att lära inom olika utvecklingsnivåer. Bedömningsresultatet ger en grund till en individuell pedagogisk plan. PEP-3 är tänkt att användas för barn med en utvecklingsålder upp till 7 år. Läs mer om PEP-3 bedömningen…

  • Lena Nylander

    Intellektuell funktionsnedsättning respektive autism, utmanande beteenden och psykisk sjukdom hos ungdomar och vuxna

    Föreläsning med Intellektuell funktionsnedsättning respektive autism, utmanande beteenden och psykisk sjukdom hos ungdomar och vuxna , Ur innehållet: Autism respektive intellektuell funktionsnedsättning/ID – vad innebär funktionsnedsättningarna? Kognitiva svårigheter vid ID respektive normalbegåvning. Psykiska sjukdomar (t ex depression, bipolär sjukdom, psykos/schizofreni, tvångssyndrom) hos personer med ID och/eller autism. Utmanande beteenden – vad kan ligga bakom? Bedömning och insatser. När behöver sjukvården kontaktas? Hur underlätta en vårdsituation? Ungdomar och vuxna med autism och/eller intellektuell funktionsnedsättning/ID löper större risk än många andra grupper att drabbas av psykiska besvär, särskilt ångestsjukdomar och/eller depressioner. Ibland är symptomen på psykisk sjukdom svåra att känna igen och ibland är det kroppsliga besvär som utlöser utmanande beteenden. Trots svårigheter finns det möjligheter att…

    Kommentarer inaktiverade för Intellektuell funktionsnedsättning respektive autism, utmanande beteenden och psykisk sjukdom hos ungdomar och vuxna
  • Grundkurs i psykiatri

    Utbildning med – , Det här är en tvådagars intensivkurs där deltagarna utbildas i hur psykiska funktionsnedsättningar och sjukdomar tar sig uttryck, vad man ska tänka på i bemötandet av personer med psykisk sjukdom och funktionsnedsättning och vilka behandlingar som anses verksamma. Deltagarna kommer att få ta del av fallbeskrivningar liksom nedslag i den senaste forskningen. Utbildningen ges av två mycket erfarna föreläsare och kliniker. Följande områden kommer att belysas: • Vad är en psykiatrisk diagnos? • Social ångest och tvångssyndrom/OCD • Paniksyndrom, generaliserat ångestsyndrom, PTSD och specifika fobier • Psykologiska behandlingar • Kost och psykisk hälsa • ADHD/ADD och Tourette syndrom • Intellektuell funktionsnedsättning • Läkemedelsbehandling & missbruk • Depression • Autismspektrumstillstånd • Bipolär sjukdom •…

  • Tvångssyndrom/OCD

    Föreläsning med , Ur innehållet: Deltagarna får en grundlig genomgång av ämnet tvångssyndrom hos barn, ungdomar och vuxna och dess relevans vid autismspektrumtillstånd, tics och personlighetsstörningar. Dagen berör teman som: Vad är tvångssyndrom? Vad orsakar tvångssyndrom? Hur går en utredning till? Tvång och ritualer vid utvecklingsstörning, förhållningssätt, KBT-metoder och kort om medicinska behandlingsmetoder.   Målgrupp Personal inom socialtjänst, vuxenpsykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, verksamheter med mellanvårdsstöd, HVB-hem, skola, gruppbostäder, daglig verksamhet m.fl. Personer med neuropsykiatriska diagnoser och deras anhöriga. Kostnad Personal: 1 500 kr exkl. moms. 200 kr rabatt vid anmälan senast 3 veckor innan föreläsningen. Anhöriga och personer med neuropsykiatrisk diagnos: 750 kr inkl. moms. Två kaffepauser ingår. Lunch på…

  • Collaborative & Proactive Solutions (CPS)

    Utbildning med Torsdag 11 augusti och fredag 12 augusti 2022, 9:00 – 16:00, Stockholm 11 augusti är en grundläggande föreläsning om CPS (inga förkunskaper krävs). 12 augusti är en fördjupande föreläsning om CPS för de som varit med på föreläsningen den 11 augusti eller på Ross Greenes tidigare föreläsningar i Sverige. CPS är ett samarbetsbaserat förhållningssätt till barn och ungdomar med problemskapande beteenden. Ross Greene har utvecklat förhållningssättet under sina mer än 25 år långa erfarenhet av bedömning, behandling och forskning när det gäller barn och ungdomar med problematiska beteenden hemma i familjen och i till exempel skolor, specialskolor, sjukhus, boenden och ungdomsvårdsskolor. CPS utgår från att barn gör så gott de kan…

    Kommentarer inaktiverade för Collaborative & Proactive Solutions (CPS)