fb
  • Tvångssyndrom/OCD

    Onlineföreläsning med – Webinar , Observera att förläsningen endast ges i digital form via plattformen Zoom. Ur innehållet: Deltagarna får en grundlig genomgång av ämnet tvångssyndrom hos barn, ungdomar och vuxna och dess relevans vid autismspektrumtillstånd, tics och personlighetsstörningar. Dagen berör teman som: Vad är tvångssyndrom? Vad orsakar tvångssyndrom? Hur går en utredning till? Tvång och ritualer vid utvecklingsstörning, förhållningssätt, KBT-metoder och kort om medicinska behandlingsmetoder. Målgrupp Personal inom socialtjänst, vuxenpsykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, verksamheter med mellanvårdsstöd, HVB-hem, skola, gruppbostäder, daglig verksamhet m.fl. Personer med neuropsykiatriska diagnoser och deras anhöriga. Kostnad Personal: 1 450 kr exkl. moms. 250 kr rabatt vid anmälan senast 3 veckor innan föreläsningen. Gruppbiljett: Om du…

  • Konferens 2022

    Välkommen till 25-årsjubileum och konferens

    Torsdag 1 & i  via Zoom Vad har hänt sedan vi i mitten på 1990-talet inledde samarbete med division TEACCH i North Carolina i USA och Opleidingscenter Autisme i Belgien för att kunna erbjuda svenska utbildningar om Ett pedagogiskt arbetssätt anpassat till personer med autism? Det som har resulterat i utbildningar som fram till idag har gett tusentals professionella och anhöriga möjligheter att ta del av kunskap som vid starten gav ett helt nytt synsätt och som idag borde vara en självklarhet. Men är det så? Utbildare med lång erfarenhet från arbete med barn, ungdomar och vuxna med autism i Sverige och internationellt delar med sig av sina tankar och…

    Kommentarer inaktiverade för Välkommen till 25-årsjubileum och konferens
  • Collaborative & Proactive Solutions (CPS) – 15-årsjubileum!

    Föreläsning med , , Ett unikt tillfälle att lyssna till Ross W. Greene, Peter Vermeulen och om hur två svenska kommuner, Ekerö och Haninge, har implementerat och arbetat med CPS-modellen i skola och förskola. Många i Sverige har genomgått Ross Greenes uppskattade utbildningar om Collaborative Proactive Solutions (CPS) som är ett samarbetsbaserat förhållningssätt till barn och ungdomar med problemskapande beteenden. Ross Greene har utvecklat förhållningssättet under mer än 30 år lång erfarenhet av bedömning, behandling och forskning. CPS utgår från att barn gör så gott de kan och att problematiska beteenden är ett resultat av brister i de kognitiva förmågor som barnet behöver för att hantera vardagens utmaningar. Läs mer om…

    Kommentarer inaktiverade för Collaborative & Proactive Solutions (CPS) – 15-årsjubileum!
  • Autism och adhd – sexualitet, missbruk och samtidiga andra psykiatriska diagnoser

    Seminarieserie online med I samarbete med Pavus Utbildning 14/3, 21/3 och 28/3 2022 , Seminarieserie via Zoom om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) sexualitet (t ex sexuell utsatthet och sexuellt gränsöverskridande), missbruk och samtidiga psykiatriska diagnoser. Barn, unga och unga vuxna med autism och adhd kan vara sårbara för samtidig annan problematik. Det är inte ovanligt att omgivningen känner att de saknar kunskap om exempelvis sexuell utsatthet och sexuellt gränsöverskridande beteende, om missbruk och om psykiatriska tillstånd som exempelvis OCD, bipolär sjukdom och personlighetssyndrom, i kombination med NPF. För att vi ska känna till risker, kunna se varningssignaler och bättre veta hur vi ska bemöta och hjälpa ordnar vi denna seminarieserie med…

    Kommentarer inaktiverade för Autism och adhd – sexualitet, missbruk och samtidiga andra psykiatriska diagnoser
  • Tio perspektiv på autism

    Onlineföreläsning med , Autism kan ge konsekvenser i vardagen på flera olika sätt vilket kan leda till att personen med diagnosen och dennes anhöriga kommer i kontakt med många professionella inom olika verksamhetsområden. Det kan leda till en risk för att oavsett hur skickliga de yrkesverksamma är inom sina kompetensområden så är det ingen som utgår från alla aspekter av personens tillvaro. Det kan i sin tur innebära lösryckta råd och metoder som ibland kan vara motstridiga och där personen själv, anhöriga och personal ska värdera hur giltiga de är för just den här personen i just dennes livssituation. Den här föreläsningen vill understryka vikten av ett helhetstänkande som grund…

  • ComFor-2 (Forerunners in Communication)

    Utbildning med – , Helene Ahnlund och Lena Nylander (Foto: Carol Schultheis) Innehåll Teoretisk grund, syfte, målgrupp, genomförande, tolkning och användning av bedömningsresultat. Utbildningen är på svenska. Manual (svensk översättning 2017) och testmaterial finns att köpa på Hogrefe förlag. Läs mer om ComFor här. ComFor är ett bedömningsmaterial som vilar på teorier om central koherens/sammanhangsförståelse vid autism. Bedömningen ger information om perception och förståelsenivå hos en person med autism och ID. Resultatet hjälper omgivningen att utforma individualiserade tydliggörande hjälpmedel, som till exempel ett dagsschema. Bedömningsmaterialet bygger på icke-verbala sorteringsuppgifter. ComFor utgår från frågorna: Vilken form ska ett tydliggörande hjälpmedel ha? Vilken förståelsenivå kan det användas för att på bästa sätt…

    Kommentarer inaktiverade för ComFor-2 (Forerunners in Communication)
  • Tvångssyndrom/OCD

    Onlineföreläsning med – Webinar , Observera att förläsningen endast ges i digital form via plattformen Zoom.Ur innehållet: Deltagarna får en grundlig genomgång av ämnet tvångssyndrom hos barn, ungdomar och vuxna och dess relevans vid autismspektrumtillstånd, tics och personlighetsstörningar. Dagen berör teman som: Vad är tvångssyndrom? Vad orsakar tvångssyndrom? Hur går en utredning till? Tvång och ritualer vid utvecklingsstörning, förhållningssätt, KBT-metoder och kort om medicinska behandlingsmetoder. Målgrupp Personal inom socialtjänst, vuxenpsykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, verksamheter med mellanvårdsstöd, HVB-hem, skola, gruppbostäder, daglig verksamhet m.fl. Personer med neuropsykiatriska diagnoser och deras anhöriga. Kostnad Personal: 1 300 kr exkl. moms. 200 kr rabatt vid anmälan senast 3 veckor innan föreläsningen. Anhöriga och personer med…

  • I samarbete med Pavus Utbildning: Att förstå sig själv och andra – Om mentalisering och ”inre kroppsuppfattning” (interoception) vid autism

    Att förstå sig själv och andra  Seminarieserie online om mentalisering och ”inre kroppsuppfattning” (interoception) vid autism Peter Vermeulen, Kelly Mahler, Rachael Thompson and Kim Clairy I samarbete med Pavus utbildning 15:00 – 17:00, Seminarierna hålls på engelska och livesänds på nedan angivna tider. De kan inte ses i efterhand. Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor till föreläsarna och det möjliggörs genom Zooms inbyggda funktion för Q&A (frågor och svar). Har du frågor om deltagande i seminariet? Läs gärna vanliga frågor eller kontakta oss på info@pedagogisktperspektiv.se. Introduktion Seminarieserien består av tre föreläsningar i webinarform om att förstå sig själv kroppsligt och psykologiskt, om intereception och mentaliseringsutveckling vid autism. Föreläsare…

    Kommentarer inaktiverade för I samarbete med Pavus Utbildning: Att förstå sig själv och andra – Om mentalisering och ”inre kroppsuppfattning” (interoception) vid autism
  • Grundkurs om kognitiva och affektiva funktionsskillnader

    Onlineutbildning med Grundkurs om kognitiva och affektiva funktionsskillnader 31/1, 3/2, 7/2 och 10/2 2022 , Observera att utbildningen ges i digital form via plattformen Zoom. Ur innehållet: Detta är en grundkurs om samverkan mellan kognition, affektion och relation. Utbildningen belyser teoretiska utgångspunkter såsom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (autism, ADHD), tydliggörande pedagogik, Collaborative & Proactive Solutions (CPS), lågaffektivt bemötande och dialektiskt förhållningssätt. Kognitiva och affektiva förmågor påverkar våra förutsättningar att skapa och upprätthålla relationer. Personer med kognitiva och affektiva funktionsskillnader uppvisar ofta ett relationsutmanande beteende. Om omgivningen inte har förståelse för orsakerna bakom deras beteende och kunskap om hur detta påverkar samspel, riskerar personer med relationsutmanande beteende att exkluderas. Följande områden tas upp under…

    Kommentarer inaktiverade för Grundkurs om kognitiva och affektiva funktionsskillnader
  • Uppföljning: PEP-3 – Webinar

    Onlineutbildning med , , Till alla som genomgått utbildning i PEP-3: Välkommen till en dag för uppföljning av användning av PEP-3! Redan under utbildningsdagarna och utvärderingarna har det framkommit att flera deltagare önskar någon form av uppföljningsdag av PEP-3. Vi är därför glada att kunna erbjuda en sådan, på grund av pandemin kommer denna uppföljningen ske som ett Zoom webinar. Vi ser fram emot en dag där vi diskuterar frågor kring genomförande, förberedelse och efterarbetet med PEP-3 samt frågor och problem som kan ha uppstått i det praktiska arbetet med bedömningen. Vi förväntar oss att ni som medverkar har med er frågor och diskussionsämnen kring PEP-3, som ni mailar till…

    Kommentarer inaktiverade för Uppföljning: PEP-3 – Webinar